Op 26 april vraagt WIPO (World Intellectual Property Organization) aandacht voor het thema intellectueel eigendom en het stimuleren van innovatie en creativiteit. Dit jaar is het thema ‘Intellectueel Eigendom & het MKB: uw ideeën naar de markt brengen’. Niet geheel toevallig lanceert de overheid de campagne ‘Intellectueel Eigendom: de kroon op je werk’ over de mogelijkheden en kansen die intellectueel eigendom het MKB in Nederland biedt.

Elke organisatie, groot of klein, is ooit begonnen met een idee. Al die organisaties, die elke dag over de hele wereld actief zijn, zijn begonnen met een idee dat vorm kreeg in iemands hoofd en zijn weg naar de markt vond. Verrijkt met vindingrijkheid, knowhow en flair, wordt het een intellectueel eigendom dat de bedrijfsontwikkeling, het economisch herstel en de vooruitgang kan stimuleren.

Creatieve geesten in heel Nederland – architecten, kunstenaars, ambachtslieden, ontwerpers, ingenieurs, ondernemers, onderzoekers, wetenschappers en vele anderen – komen elke dag met nieuwe ideeën. Van kunst tot kunstmatige intelligentie, van mode tot landbouw, van hernieuwbare energie tot detailhandel, van televisie tot toerisme en van virtual reality tot videogames, om er maar een paar te noemen.

Helaas blijkt dat het merendeel van al deze ideeën – het merk, het creatief model of een octrooi – van de Nederlandse ondernemers niet geregistreerd staan of worden. Dat terwijl het vastleggen van intellectueel eigendom kan leiden tot een forse inkomensstijging en een basiswaarde is om de concurrentie aan te kunnen gaan, zeker voor het MKB. Het is letterlijk de kroon op je werk.

Maar wat zijn nou die intellectuele eigendomsrechten en hoe kunnen de instrumenten van het stelsel helpen om ideeën naar de markt te brengen? We noemen hieronder de vier meest bekende instrumenten.

  • Auteursrecht
    Het auteursrecht, ook wel copyright genoemd, is het exclusieve recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen. Voorbeelden van werken waar auteursrecht op kan rusten, zijn boeken, schilderijen, (vormgeving van) producten, muziek, software en films.
  • Merkenrecht
    Het merkrecht geeft de houder van een geregistreerd merk het exclusieve recht om gebruik te maken van dat merk en op te treden tegen iedereen die identieke of soortgelijke tekens gebruikt. Ook kan een merkhouder optreden tegen partijen die afbreuk doen aan de reputatie van het merk of ongerechtvaardigd voordeel proberen te trekken uit het merk.
  • Handelsnaamrecht
    Een handelsnaam is een vorm van intellectueel eigendom die de naam beschermt waaronder een onderneming wordt gedreven. Een handelsnaam beschermt een bedrijf tegen iedereen die een identieke of een soortgelijke naam gebruikt. Er moet dan wel sprake zijn van gevaar voor verwarring bij het publiek.
  • Octrooirecht
    Een octrooi, ook wel patent genoemd, geeft de houder daarvan het exclusieve recht om een uitvinding commercieel toe te passen. Hiertegenover staat dat een octrooi openbaar wordt gemaakt en een concurrent dus kennis kan nemen van de inhoud van een octrooi. 

Doe mee vandaag en vier de vindingrijkheid en creativiteit achter elke MKB, hun moed om een verschil te maken en de bijdragen die zij leveren aan de verbetering van ons dagelijks leven. Steun uw plaatselijke MKB-bedrijven en maak u sterk voor plaatselijke innovatie.

Meer informatie over intellectueel eigendom?

Ruimte in Advies staat voor u klaar! Onze specialisten gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden en oplossingen. Voor meer informatie kunt u geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.

Bel ons op: +31 (0)45 711 15 99 of stuur een e-mail naar: contact@ruimteinadvies.nl.